Montag, 6. April 2009

گزارش از فونیکس4- ایران و سی سال انقلاب


ترجمه از ملیحه رهبری
رویدادهای تاریخی

ایران: سی سال انقلاب اسلامی

گزارش از:
PHOENIX
قسمت چهارم
تاریخ سرنوشت سازی بین شرق و غرب آغاز شده است.
در یک صبح دلانگیز در حالی که خورشید بر فراز ایران سرزمین آریا طلوع کرده بود، روزی زرتشت به سخن درآمد. او درخشنده و سپید و پٌر قدرت چون نور خورشید، از میان تاریکی طلوع کرد و بر ایران زمین تابید.
امروز از او وخدای او خبری نیست، چنان غروب کرده اند که دیگر حتی بر فراز یزد و در بلندی کوه ها نیز نمی توان اثری از طلوع یا غروب او یافت. همان خدایی که او پیامبرش بود.
به نظر می رسد که در ایران آیت الله خمینی او یا خدای رحمان و رحیم او، غروبی بر فراز ایران ندارد و با نام الله اکبر جاودان می نماید. بر فراز شهر یزد و تا بالای تپه هایی که نور خورشید با مهربانی آتشکده خالی و خاموش را با سرخی خود در هر سییده صبح و در هر غروب روشنایی می بخشد، صدای اذان و نام الله اکبر می پیچد؛ صبح، ظهر، غروب....
در جریان گروگانگیری سفارت آمریکا، جمهوری اسلامی، خواهان باز گردان شاه بود. در تاریخ 4 نوامبر1979 در حالی که هنوز پرچم آمریکا بر فراز سفارتش در اهتزاز است اما دانشجویان هر روز در برابر سفارت تظاهرات میکردند اما وارد سفارت نمی شدند.
Barry Rosen-US-Botschaft Tehran
اظهارات سفیرآمریکا در تهران: « من از پنجره نگاه می کردم و میدیدم که جوانها با عکس خمینی در دست از درهای آهنی سفارت بالا می آیند یا با نردبان از دیوار بالا می آیند. آن روز وحشتناک ترین روز زندگی من بود. ما به سوی آنها شلیک نکردیم. آنها ما را گروگان گرفتند و به ما گفتند:« خفه بشوید! دوران سخت و طولانی ای شروع شد. از ما بازجویی می کردند. سلاح را روی شقیقه من می گذاشتند و می گفتند اگر جواب ندهی، چند ثانیه بعد شلیک می کنم.».
Michael Metrinko-US-Botschaft-Tehran
شاه نفر ما در ایران بود. ایران منبع نفتی ما بود. ایران خریدار سلاح های ما بود. ایران در برابر تهدید و نفوذ، کمونیستی شوروی حافظ منافع ما بود.
در ابتدای انقلاب شاه با مشت آهنین به تظاهرات مردم پاسخ می داد. آمریکا چشمانش را در ابتدای شروع انقلاب بر روی جنایاتی که در خیابان ها و شلیک سربازان به سوی مردم انجام می شد، بست. خیلی از ایرانی ها جنایات شاه را از چشم آمریکا می دیدند. آمریکا که حامی اصلی شاه بود از جانب خمینی و طرفدانش شیطان بزرگ خوانده شده بود. پس از آنکه شاه تحت فشارٍ مردم، ایران را ترک کرد و به مصر رفت زیرا به سرطان مبتلا بود، چند روز بعد خمینی به ایران وارد شد و..... مدتی بعد شاه برای ادامه معالجه به آمریکا رفت در این هنگام سران جمهوری اسلامی احساس خطر جدی کردند و جریان گروگانگیری سفارت آمریکا پیش آمد. در جریان گروگانگیری سفارت، تمام اسناد از بین رفته، دوباره ترمیم شدند و اسامی کسانی که نفوذی آمریکا در انقلاب بودند، کشف شده و عده زیادی تیرباران شدند.
= خمینی از جریان گروگانگیری استفاده کرد تا لیبرال ها را از قدرت کنار زده و تمام قدرت را یکپارچه به دست اسلامیستها( آخوندها) بدهد.
این جریان تا آخرین روز دوران ریاست جمهوری کارتر به درازا کشید و علت اصلی که جریان گروگانگیری پایان یافت، شروع جنگ ایران و عراق بود. در سپتامبر 1980 عراق به ایران حمله کرد.
Michael Metrinko-US-Botschaft-Tehran
ایران سر تا به پا وارد جنگ با عراق شد و در این زمان بودکه تازه سران جمهوری اسلامی متوجه شدند که به همه چیز نیاز دارند؛ به روابط دیپلماتیک و به سلاح و تمام پشتیبانی هایی را که تا به امروز اهمیتی برای آن قایل نبودند. تمام این نیازها برایشان فوری و در لحظه حیاتی بود. از اینجا ورق بر می گردد.
به دنبال این حوادث شاه می میرد و کارتر هم انتخابات بعدی را از دست می دهد. خمینی به کشور الجزایر برای میانجیگری و پایان بخشیدن به حادثه گروگانها اطلاع می دهد. بعد از444 روز پٌر حادثه، گروگانگیری در 20 ژانویه 1981 پایان می یابد با عواقب و نتایجی که تا امروز هم بر مناسبات بین ایران و آمریکا تأثیر داشته است.
Barry Rosen-US-Botschaft Tehran
« با درامی که در طول جریان گروگانگیری پیش آمد، فکر نمی کنم که هرگز بین ما و اسلام به ویژه اسلام شیعه در ایران اعتمادی به وجود بیآید.»
البته خمینی مجبور شد که به خاطر پول برای ادامه دادن به جنگ و نیاز های دیگر به این کار پایان دهد. روزی یکی از نزدیکان خمینی گفته بود که خمینی قصد دارد که از اسلام دین رحمت ، اسلامی دیگر و یک دین انتقام و انتقامجویی بسازد!
***
بخش دوم گزارش فونیکسبازار و ملا و قدرت

Stoff,Mullahs, und die Macht
گزارش در سال 2006
بازار تهران از بزرگترین بازارهای جهان است. چندین هزار نفر از حمال گرفته تا تجار عمده در بازار کار می کنند. بازار تهران در 20 سال اخیر و بعد از انقلاب اسلامی بزرگتر هم شده است. مهمترین مرکز داد و ستد کشور است. روزانه حداقل 6 هزار نفر برای خرید به بازار می آیند. بازار در دست مردان است. زنان می توانند خرید کنند اما فروشنده نمی توانند باشند. بازار 12 مسجد بزرگ دارد و بین بازار و روحانیت رابطه تنگاتنگی و جود دارد.
محمد توانگر از تجار عمده در بازار است که 25 سال است که بازار است. او پارچه های تولید داخلی را به تجار کوچکتر می فروشد. 33 سال است که در بازار است و می گوید که در این سالها تغییراتی انجام گرفته است. فی المثل کارهای دستی مثل مسگری بسیار نادر شده است. چند تا مغازه بیشتر در بازار باقی نمانده است. بازار تهران نوعی مرکزیت دارد و از اینجا کالا برای سایر بازارهای ایران فرستاده می شود. مردم از بازار به دلیل تنوع و ارزان تر بودن قیمت خرید می کنند. تجار عمده بازار با هم هستند و به طور منظم یکدیگر را ملاقات می کنند. همه به هم اعتماد دارند و سر مسایل بازار گفتگو می کنند. همه آنها و حتی آقای توانگر ماهانه یک میلیون دلار درآمد دارند. آقای می گوید:« بازار از قدیم دارای قٍداست(تقدس)بوده و یکی از مراکز اسلامی و منابع مالی بوده که براساس احکام دین، پول برای حوزه های علمیه تهیه می کرده است. 80 درصد مخارج حوزه های علمیه و روحانیت از بازار تأمین میشد.» از بعد از انقلاب رابطه بازار و روحانیت تنگاتنک تر هم شده است. همه آنهایی که در بازار هستند، خمس و زکات و... می پردازند. این پول باید صرف حل وفصل مشکلات اجتماعی مردم شود اما نه آنها و نه هیچکس دیگر نمی داند که این پول ها به کجا می روند یا صرف چه چیز می شوند! با این حال مسجد بازار به هنگام صرف نماز مملو از جمعیت(بازاری های مؤمن) است. می خواهیم با ملا یا (امام مسجد= آیت الله رضوانی که نماینده در مجلس خبرگان هم هست) مصاحبه کنیم که اجازه نمی دهد هیچ سؤالی مطرح کنیم اما میگذارد که فیلمبرداری کنیم. سابقا ملاها فقط برای امور مذهبی بودند امروز بسیاری از آنها شغل های سیاسی دارند. این موضوع برای بازاری ها مهم است زیرا از طریق آنها می توانند، خواسته های خود را به پیش ببرند. گفتگوی آیت الله رضوانی امروز با تجار عمده بازار بر سر انتخابات در پیش رو و کاندیدا هاست. امروزه روحانیت (کنزواتیوها- محافظه کاران؟!) به شدت در سیاست دخالت دارند. بازاری ها هم با روحانیت رابطه تنگاتنگ و از این طریق درسیاست و قدرت دخالت دارند و بخشی از آن را مشخص می کنند . در بازار 60 نوع اصناف اسلامی( حزب یا انجمن) وجود دارد.
از تجار عمده دیگر بازار آقای کریمی است که فرش فروش است و ریاست اصناف بازار را بر عهده دارد. او به شدت کٌنرواتیو( محافظه کار مذهبی) است و اصلاح طلب یا هر رفٌرمیستی یا هرکس که بخواهد تغییری بدهد، جزو مخالفان(دشمنان) او محسوب می شود. او می گوید« با دخالت خارجی ها مخالف هستیم و با مخالفان ارزش های اسلامی(جمهوری اسلامی) هم مخالف هستیم و با تمام قوا نابودش می کنیم و هیچوقت از اسلام کوتاه نمی آییم و خودمان هم سربازان اسلام و پیرو ولایت فقیه هستیم و خارجی ها باید بدانند که نمی توانند در امور ایران یا بازار دخالت کنند.» سپس او با غرور می گوید که بازار مخارج انقلاب را از جمله قیمت هواپیمای خمینی را که 400،000 دلار بود، همچنین پول پلاکاردها و شب نامه ها و... را تأمین می کرده است.
در زمان شاه بخشی از بازار تخریب شد و شاه می خواست، خیابان های پهن بسازد و شرایط سرمایه گذاری های بزرگ و خارجی را فراهم کند. بازار وحشت داشت که قدرت اقتصادی را از دست بدهد. میلیون ها بازاری به حمایت از خمینی به خیابان ها برای تظاهرات رفتند. تا رٌفرم های شاه انجام نگیرد و سیستم های سنتی باقی بمانند. همچنین پول پلاکاردها و شب نامه ها و پوسترها و سایر تمام تبلیغات برای بازگشت خمینی را بازار تأمین می کرده است.
آقای کریمی می گوید:« اگر شما جنبش بازاری ها را از اول برای این انقلاب را تا اینجا مرور کنید ما از پشت روحانیت و از تبعیت امام هیچوقت خارج نشدیم. از خمینی گرفته تا خامنه ای. ما سرباز آنها هستیم و از طریق آنها هم به هدف خود می رسیم نه از جای دیگر.
در مسجد خمینی که بعد از انقلاب دربازار ساخته شده است، روز های دوشنبه بازاری ها و روحانیت جلسه دارند. تجار عمده بازار در اینجا هستند. یک سخنران درباره انتخابات تبلیغ می کند.
آنچه برای تجار ثروتمند بازار مهم است؛ مشکلات اقتصادی است. اما آنها در انظار عمومی خود را پشتیبان ارزش های دینی نشان می دهند اما در اصل آنها دنبال منافعشان هستند و هر دو موضوع را به هم مرتبط نموده و معتقدند:« آنکس که مؤمن تر است موفق تر است.» و برعکس آن هم صادق است.!
27 فوریه 2009
mrahbari@hotmail.com
مترجم: علتٍ ترجمه و کار و وقت و ....، تنها در جریان قرار دادن خواننده(علاقمندان) از یک برنامه سه ساعته در باره ایران در کانالٍ سیاسی فونیکس بوده است و دلیل بر هیچ تأییدی بر محتوی یا مفاد برنامه نمی باشد.
منبع :
www.phoenix.de
Historische Ereignice-30 Jahren Islamische Revolotion
تاریخ برنامه: اول فوریه 2009

Keine Kommentare: